Rabobank heeft blockchain en smart contracts ingezet om een lading tarwe te versturen. Nee, de tarwe zelf wordt niet via de blockchain verstuurd, maar de papieren rompslomp wel. Normaal gesproken duurt een verzending vanwege de administratieve handelingen een maand. En nu? Vijf dagen.

De lading tarwe heeft een waarde van 12 miljoen dollar en is verzonden van Noord-Amerika naar Zuid-Oost Azië. Een goede case om mee te testen omdat de lading en de administratie meerdere continenten beslaat.

Veel papierwerk en partners

Je kunt je voorstellen dat een intercontinentale transactie van deze omvang veel papierwerk met zich meebrengt. Dat komt omdat er ook veel partijen een rol spelen en die laten allemaal een kruimelspoor aan administratie achter.

Bij deze transactie zijn onder meer Cargill, Rabobank Noord-Amerika, Rabobank Singapore, reder Amarante, expediteur Transmarine en agro-commodity-handelaar Agrocorp International betrokken. De blockchain is door dltledgers uit Singapore gebouwd op het open-source Hyperledger Fabric-platform.

Smart contracts

De smart contracts zijn ook geschreven door dltledgers.  Dit zijn vooraf geprogrammeerde overeenkomsten die in principe onwrikbaar zijn. Smart contracts hebben geen notariële autoriteit nodig om de overeenkomst te bezegelen.

Het platform moet zorgen voor een gedeelde, onveranderlijke vastlegging van de transactie, een enkele bron van waarheid voor alle partijen.

Wereldwijde adoptie

Er zijn veel partijen die inzien dat blockchain een oplossing kan bieden voor de logistieke sector, en dan vooral bij internationale handel. Het idee is dat meerdere partijen realtime kunnen monitoren wat er tijdens de hele logistieke keten gebeurt. Ook kunnen eigendomspapieren zo sneller van hand wisselen. Zelfs de World Economic Forum raadt het gebruik van blockchain aan.

De WEF noemt blockchain een oplossing om de handel voort te zetten binnen de wereldwijde beperkingen van het coronavirus.

Geen proof of concept

In het persbericht van de Rabobank zijn alle partijen iets te lovend naar elkaar toe, toch zijn er wel een paar interessante quotes:

Samir Neji is de CEO van blockchainbouwer dltledgers: ‘Onze kant-en-klare plug-and-play-modules maken het relatief eenvoudig om blockchain op te zetten en te implementeren in een internationale supply chain. We zijn erg enthousiast over de toenemende adoptie die we zien. Ik denk dat wij en onze platformdeelnemers goed gepositioneerd zijn om te profiteren van de handel in grondstoffen als we blijven digitaliseren en de adoptie van blockchain zich blijft uitbreiden.’

Brian Behlendorf van Hyperledger gaat hier verder op in: ‘Elke transactie bevat meerdere niet-verbonden tegenpartijen en kan tientallen miljoenen dollars waard zijn. Daarnaast zijn honderden verschillende datapunten betrokken bij de uitvoer en registratie. De cijfers zijn echt indrukwekkend, maar wat opmerkelijker is, is dat dit geen proof-of-concept is, maar echt gebruikt wordt.’

The post Rabobank bespaart 25 dagen door blockchain voor transport tarwe appeared first on BTC Direct | Nieuws.