Er zijn nu meer actieve bitcoinadressen dan ooit. Volgens data van onderzoeksbureau Glassnode bleef het aantal in een parabolisch tempo groeien. Afgelopen vrijdag behaalde deze een recordhoogte van 36.896.000, inmiddels is dit weer iets gedaald naar 36.770.000.

Geweldige adoptie

De betekenis hiervan kun je met één woord samenvatten: Adoptie. En als je er een mening aan zou moeten koppelen: Geweldig. Het geeft aan dat er steeds meer adressen worden aangemaakt, wat kan duiden dat steeds meer mensen bitcoin hebben en dat cryptocurrency en blockchain steeds meer mainstream worden. Met meer interesse van consumenten, instituties en bedrijven in crypto dan ooit tevoren, is het slechts een kwestie van tijd voordat nieuwe hoogtepunten worden bereikt voor de statistiek. Dit is goed voor bitcoin, maar is het ook goed voor de bitcoinkoers?

Correlatie tussen aantal adressen en bitcoin prijs

Laten we de cijfers eens bekijken. Op het hoogtepunt van de laatste bullrun van Bitcoin in januari 2018, waren er in totaal 28 miljoen actieve bitcoinadressen. Met actief wordt dus bedoeld, meer dan 0,0 BTC. Toen de bitcoinkoers binnen een paar maanden inkakte van 19.000 tot 6.000 dollar, daalde het aantal actieve adressen met bijna 7 miljoen of 25%.

Bron: Glassnode

Toch, als je alleen kijkt naar bovenstaande grafiek, dan is er geen duidelijke correlatie tussen de twee variabelen. De bitcoinkoers wordt hierboven logaritmisch weergegeven, en je ziet dat de waarde stevig schommelt. Maar dit lijkt geen vat te hebben op de trend van het stijgende aantal non-zero adressen. Een jaar geleden, op 12 maart 2020, halveerde de prijs vanwege het begin van de coronacrisis, maar zelfs toen nam het aantal actieve adressen toe.

Verschil met vorige bullrun

Het sentiment over bitcoin tijdens de bullrun van 2017/2018 is anders dan nu. Een belangrijk verschil tussen de twee perioden is dat bitcoin niet langer alleen een niche-investering is. Grote bedrijven zoals Microsoft en Tesla accepteren bitcoin als betaling (binnenkort). Daarnaast wordt de infrastructuur om er werkelijk mee te betalen ook beter: Mastercard, Visa, PayPal en Square ondersteunen direct of indirect transacties in bitcoin. Ook wordt het voor institutionele investeerders steeds makkelijker gemaakt om in bitcoin (of aanverwante producten) te investeren.

En dan zijn er nog de consumenten. Zij laten zien dat ze interesse hebben in traden, dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan het aantal downloads van de app BLOX in Google Play en de Appstore. Maar Google laat een ander verhaal zien, althans vergeleken met 2017/2018. Destijds was er online meer interesse in bitcoin dan nu.

Bron: Google Trends

Historische data laat zien dat het aantal actieve adressen niet per se de grillen van de bitcoinkoers volgt, althans niet meer sinds begin 2018. Wellicht kan de argumentatie omgedraaid worden: Zolang er op de lange termijn steeds meer adressen worden aangemaakt, en er dus nieuwe bitcoiners bijkomen, is er nog ruimte voor groei.

The post Nog nooit zoveel actieve bitcoin adressen als nu, wat doet dat met de waarde? appeared first on BTC Direct | Nieuws.