Nieuwe ‘cryptowet’ per 18 mei van kracht

Het Ministerie van Financiën heeft laten weten dat het van plan is op 18 mei a.s. de nieuwe regelgeving met betrekking tot cryptovaluta in te laten gaan. Vanaf dat moment zullen er nieuwe regels gelden voor het kopen en verkopen van bitcoins, waaronder verplichte identiteitsverificatie via een identiteitsbewijs. Wat verandert er allemaal?

Op 21 april heeft de Eerste Kamer voor de Implementatiewet wijziging vierde anti-witwasrichtlijn gestemd. Het Ministerie van Financiën heeft inmiddels laten weten dat het van plan is om de regels per 18 mei a.s. in te laten gaan. Vanaf dat moment gelden er in Nederland nieuwe regels voor bedrijven die bitcoins verkopen en kopen.

Onderdeel van de nieuwe regelgeving is verplichte identiteitsverificatie, cliëntenonderzoeken en monitoring van transacties op verdachte activiteit. Ook moeten bitcoinbedrijven zich registreren bij De Nederlandsche Bank (DNB).

Voor verificatie is nodig:

  • Naam en woonadres
  • E-mailadres en telefoonnummer
  • IBAN rekeningnummer
  • Identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart)
  • Schatting jaarlijks handelsvolume

Als je veel verwacht te handelen vragen wij ook naar je beroep of andere bron van inkomsten.

Wat verandert er voor jou?

Dat betekent dat nieuwe en bestaande klanten van Bitonic vanaf 18 mei (eenmalig) hun identiteit via een identiteitsbewijs moeten verifiëren om te kunnen kopen of verkopen. Ook is verificatie van een e-mailadres en een telefoonnummer verplicht en dienen klanten hun adresgegevens op te geven. Natuurlijk is voor de betaling ook een IBAN bankrekeningnummer nodig. Als je veel verwacht te handelen wordt ook gevraagd welk beroep of bron van inkomsten je hebt.

Hou er dus rekening mee dat je vanaf 18 mei éérst een verificatieproces moet doorlopen voordat je bitcoins kan kopen of verkopen. Als je dat niet op voorhand doet zal je dat later alsnog moeten doen op het moment je wil kopen of verkopen. Dat kan in de volatiele bitcoinmarkt voor ongewenste en nadelige vertragingen zorgen.

Verificatie bedrijven:

Verificatie voor bedrijven kan via de exchange van Bitonic BL3P.

Doorloop het verificatieproces bij voorkeur dus ruim vóór het moment dat je bitcoins wil kopen of verkopen. Om het verificatieproces te vergemakkelijken heeft Bitonic een aantal middelen ontwikkeld, zoals een handige Verificatie App, waarover we binnenkort meer laten weten.

Transactiemonitoring

Bedrijven die bitcoins kopen of verkopen zijn vanaf 18 mei verplicht om transacties van klanten gedurende de relatie te monitoren op verdachte activiteit. De insteek is het tegengaan van fraude en witwaspraktijken. Een keerzijde is dat het gevolgen kan hebben voor de privacy van klanten.

Transactiemonitoring gebeurt voor een deel geautomatiseerd en voor een deel handmatig. Meestal is er niets aan de hand en merk je er, behalve een mogelijke korte vertraging, weinig van. Soms zijn er onduidelijkheden en in dat geval zullen wij misschien aanvullende vragen stellen.

Bitonic kan namelijk medeverantwoordelijk worden gehouden als wij dat niet doen en er later toch iets niet in de haak blijkt te zijn. Aanvullende vragen zijn dan ook niet bedoeld als verdachtmaking of moreel oordeel, maar om meer zicht te krijgen op het doel van de transactie en de herkomst van middelen om daarmee uit te sluiten dat Bitonic de wet overtreedt. Wij vragen daarom om je begrip, mochten we je met aanvullende vragen confronteren.

De nieuwe regelgeving verplicht ons om zowel ongebruikelijke transacties als alle transacties boven de €15.000 euro te melden bij de Financial Intelligence Unit.

Privacy

Het vragen en opslaan van klantgegevens bij bitcoinbedrijven levert bij sommige mensen privacyzorgen op. Ook de verplichte transactiemonitoring leidt bij velen tot privacyvraagstukken.

Bitonic begrijpt en deelt deze zorgen. Als ’s Nederlands oudste bitcoinbedrijf, dóór en vóór bitcoiners, snappen wij goed dat jouw financiële privacy voor jou essentieel is. We zullen daarom blijven pleiten voor een ander beleid. Tot die tijd zijn wij gebonden aan de regels zoals die in de wet zijn opgenomen. Binnen dat kader doen wij onze uiterste best om jouw privacy en rechten te waarborgen.

Sinds de oprichting is Bitonic altijd een voorvechter van privacy geweest. Privacy is namelijk inherent aan veiligheid. We gebruiken PGP voor al onze interne communicatie, sponsoren sinds 2014 Bits of Freedom, ontwikkelen zoveel mogelijk zelf, werken zo min mogelijk met derde partijen en voor zover mogelijk gebruiken we altijd open source software.

Om deze redenen hebben wij onze verificatiesoftware volledig zelf ontwikkeld en gebruiken we geen software van derden. Hierdoor wordt informatie opgeslagen op servers in Nederland die in ons eigen beheer zijn. Tevens hebben we een Verificatie App ontwikkeld zodat iedereen die geen fotokopie van zijn paspoort wil uploaden, zijn of haar identiteitsbewijs via de ingebouwde NFC chip kan laten verifiëren.