Het jaar 2022 is een lastig jaar gebleken voor de tech-industrie. Vrijwel alle aandelen van de grote techboeren zijn dit jaar net als de crypto-markt hard onderuit gegaan. Met name het Meta van Mark Zuckerberg gaat een pittige periode door.

64 procent verloren

Meta verloor sinds de naamswijziging van het bedrijf 64 procent van zijn koerswaarde. In oktober 2021 handelde het aandeel nog op 323,57 dollar per aandeel. Momenteel is daar vrijwel niets meer van over en handelt het bedrijf op een koers van 114,74 dollar. “Meta begon het jaar 2022 met een nieuwe naam en een nieuwe visie voor de toekomst. Bij Reality Labs is het onze taak om die visie tot leven te brengen”, zo schrijft Reality Labs CTO Andrew Bosworth.

“We hadden nooit verwacht dat het eenvoudig of simpel zou worden, maar dit jaar was nog lastiger dan verwacht. De macro-economische uitdagingen over de hele wereld, in combinatie met de druk op Meta, creëerden de perfecte storm van scepticisme over de investeringen die wij maken”, zo gaat Bosworth verder.

Voor de mensen die dat niet weten, Reality Labs is een zusterbedrijf van Meta, dat verantwoordelijk is voor de Metaverse van het bedrijf. Reality Labs is onder andere de partij die in 2016 de Oculus Rift VR headset ontwikkelde en later de taak kreeg om de Metaverse voor het bedrijf te bouwen. “De lange-termijn waarde van deze technologieën komt als ze worden geadopteerd door ontwikkelaars en andere creatievelingen”, aldus Bosworth.

Miljardenverlies

Tot nu toe lijkt het er echter op dat de wereld niet zit te wachten op een virtuele wereld van Meta. Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft op het gebied van privacy al niet de beste reputatie, waardoor de kans klein lijkt dat mensen staan te trappelen om de virtuele wereld van Zuckerberg te betreden. In totaal verloor de Metaverse-afdeling van Meta 3,6 miljard dollar in het derde kwartaal van 2022.

In hetzelfde kwartaal in 2021 moest Meta voor deze afdeling een verlies van 2,63 miljard dollar in de boeken noteren. Volgens Bosworth gaan momenteel ongeveer 20 procent van alle investeringen van Meta richting Reality Labs. De overige 80 procent gaat naar zaken als Facebook, WhatsApp en Instagram, de bedrijven die daadwerkelijk succesvol zijn voor Meta.

“Het is een mate van investeringen waarvan wij geloven dat het nodig is voor een bedrijf dat gecommitteerd is om aan de top te blijven in een van de meest competitieve en innovatieve industrieën op aarde”, zo tikt Bosworth verder. In november gaf Meta CEO Mark Zuckerberg aan dat hij nog volle bak gelooft in de Metaverse, ondanks de miljardenverliezen en het feit dat ze 11.000 mensen moesten ontslaan.

Toekomst van de Metaverse

De grote vraag is hoe de toekomst van de Metaverse er precies uitziet. Meta hoopt uiteraard de marktleider van de industrie te worden, maar het heeft concurrentie van een hoop decentrale projecten. Denk bijvoorbeeld aan de Open Metaverse Alliance, dit is een groep bedrijven die bestaat uit onder andere Dapper Labs, The Sandbox, Animoca Brands, Alien Worlds, MetaMetaverse en Unstoppable Domains. 

Deze groep bedrijven probeert juist een door blockchain gedreven standaard te pushen. Een beweging die in principe lijnrecht tegenover de doelen van Meta staat. Wat dat betreft wordt het interessant om te zien wie de strijd om de Metaverse zal winnen. Als de aandelenkoers van Meta een indicatie is van het succes van de gecentraliseerde versie van de Metaverse, dan staat team-decentraal er op dit moment goed voor.

The post Meta gelooft nog in Metaverse, ondanks koersdaling 64 procent sinds naamsverandering appeared first on BLOX | Nieuws.