Gisteren liet de Britse Advertising Standards Authority (ASA) weten promoties over cryptocurrencies te verbieden. De advertentie van de Britse broker Coinfloor richtte zich op ouderen, een doelgroep die hoogstwaarschijnlijk niet veel van het onderwerp afweet. De waakhond ASA viel over de uitdrukking dat het geen zin heeft om het geld op de bank te houden. Is het verbod op deze advertenties terecht of is het erg zwart-wit om alle advertenties over een kam te scheren?

Gericht op gepensioneerden

De advertentie van Coinfloor was in strijd met de regels van de ASA. De paginagrote advertentie in de krant deelde een persoonlijke testimonial van een klant van Coinfloor. In de getuigenis staat hoe de dame een deel van haar pensioen via het platform in Bitcoin heeft geïnvesteerd.

“Tegenwoordig heeft het geen zin om het geld op de bank te houden – de rentetarieven zijn een belediging”, aldus de advertentie.

“Voor mij is Bitcoin digitaal goud. Coinfloor stelde mij in staat om al het geld dat ik heb, veilig te stellen.”

Misleidend en sociaal onverantwoord

De klachten van de ASA zijn door de rechtbank gegrond verklaard om de twee volgende argumenten:

  • de advertentie is misleidend omdat er geen disclaimer in staat over de risico’s van investeringen in Bitcoin
  • het is sociaal onverantwoord om te suggereren dat het kopen van Bitcoin een veilige manier is om je spaargeld of pensioen in te beleggen.

Bovendien deed Coinfloor nog meer verkeerd volgens de ASA. De inhoud vertegenwoordigde het perspectief van slechts één klant en niet de som van ervaringen van alle klanten.

Door de kleine lettergrootte en lage positie van de advertentie op de pagina, waren alle details niet goed weergegeven. The Northamptonshire Telegraph, waarin de advertentie verscheen, zei dat het de advertentie niet opnieuw zou publiceren tenzij deze op passende wijze werd gewijzigd.

Techreuzen Google en Facebook als trendsetters

Een verbod op advertenties over cryptovaluta is overigens niet nieuw. In 2018 stelden zowel Facebook als Google een verbod in op de vertoning van advertenties. Google paste zijn beleid op advertenties aan door advertenties te bannen over het uitwisselen van en handelen in crypto. Eerder dat jaar kondigde Facebook een zelfde soort bericht af.

Cryptocurrency-markten daalden met maar liefst 7 procent als reactie op het nieuws. Volgens Google kan de schade voor consumenten zo groot zijn als men onverstandig met cryptocurrencies omgaat. Daarom wil de techgigant alles met uiterste voorzichtigheid benaderen, als het om dit onderwerp gaat. Hoewel Facebook een jaar later het algehele verbod weer introk, zijn er nog wel strenge eisen op advertenties over crypto van toepassing.

Is crypto een schimmig zaakje of zit het toch anders?

Betekent het nu dat handelen in crypto eigenlijk schimmige business is? Zeker niet! De ASA merkte eveneens op dat Coinfloor niet geregistreerd staat bij een financiële toezichthouder. Mocht er iets fout gaan, dan kan de consument zich nergens op beroepen.

Het advies is daarom te handelen in crypto via een broker die (in Nederland) geregistreerd staat bij De Nederlandsche Bank of bij de Autoriteit Financiële Markten. Je hebt dan altijd een gecentraliseerd orgaan waar je op kan terugvallen als achteraf iets toch niet in de haak is. Voor crypto geldt ook: bezint eer ge begint… Lees je goed in en investeer alleen geld dat je echt kunt missen.

The post Advertentie cryptobeurs Coinfloor verboden, maar is dat terecht? appeared first on BTC Direct | Nieuws.